Πως τα Social Media (ξανά) γράφουν την Ιστορία. Μερικές σκέψεις με αφορμή την διαδικτυακή καμπάνια της Turkish Airlines.

0

Γράφει ο Βασίλης Γιακαμόζης

Τους τελευταίους μήνες είναι σε εξέλιξη μία διαφημιστική καμπάνια της Τουρκικής αεροπορικής εταιρίας Turkish Airlines με τίτλο: Go Turkey.

H καμπάνια εξελίσσεται στα κοινωνικά δίκτυα και αφορά μία σειρά από μικρά βίντεο, τα οποία με ευρηματικό τρόπο προβάλλουν τα τουριστικά αξιοθέατα της γείτονος χώρας.
Σιγά το νέο θα σκεφτούν κάποιοι. Όλοι προσπαθούν να πουλήσουν το προϊόν, ή την υπηρεσία τους και στις μέρες μας η προβολή μέσα από τους τόπους κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα must.

Όμως η συγκεκριμένη καμπάνια έχει και ένα δεύτερο χαρακτηριστικό:
Δίπλα στον σλόγκαν Go Turkey προσθέτει επεξηγήσεις του τύπου:

– Ελάτε να γνωρίσετε αρχαίους πολιτισμούς.
– Βουτήξτε στην Ιστορία ή στο Τυρκουάζ (σας θυμίζει κάτι το γαλάζια πατρίδα;)

Μαντέψτε λοιπόν σε ποιους και συγκεκριμένα σε ποιον Πολιτισμό και Ιστορία αναφέρεται χωρίς να τα κατονομάζει!

Εδώ, θα να ανοίξω μία παρένθεση και θα επισημάνω ότι θα είχε ιδιαίτερη αξία αν κάναμε ένα γκάλοπ, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες, ρωτώντας ποιος είναι αυτός ο αρχαίος πολιτισμός & ιστορία.
Πριν λίγες ημέρες το  MyDimosio  έτρεξε στο Instagram ένα quiz με το γνωστό προβοκατόρικο ερώτημα τι γιορτάζουμε στις 28η Οκτωβρίου, όπου το 25% απάντησε λάθος! Πιθανολογώ ότι ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό θα απαντούσε το ίδιο λανθασμένα. Ακόμα χειρότερα φοβάμαι ότι ένα μέρος θα απαντούσε για τον πολιτισμό & την ιστορία της αρχαίας Τουρκίας!
Πιστεύω επίσης, ότι αν με κάποιο τρόπο, επαναλαμβάναμε αυτό το ερώτημα σε μη Ελληνικούς πληθυσμούς , που θα έβλεπαν πρώτα αυτά τα βίντεο, η απάντηση θα ήταν συντριπτικά υπέρ του «αρχαίας Τουρκικής Ιστορίας & Πολιτισμού».

Ίσως κάποιοι με θεωρήσουν υπερβολικό.
Όμως  όσοι από εμάς έχουν αλλοδαπούς φίλους και τους ρωτήσουμε γύρω από  το τι έχει συμβεί την Ελλάδα, τα τελευταία 100 χρόνια, ή τι συνέβη στην Κύπρο το 1974, θα διαπιστώσετε ότι ξέρουν ελάχιστα, έως τίποτα. Και αυτό είναι λογικό. Πόσοι από εμάς ξέρουν την ιστορία της Ιταλίας, ή της Ρωσίας του 19ου αιώνα;  Ή  αν πάμε λίγο πιο πέρα, πόσοι από εμάς ξέρουμε τι συνέβη στην Βραζιλία, ή την Αργεντινή του πρώτου μισού του 20ου αιώνα; Μόνο όσοι είναι φίλοι της ιστορίας και μάλιστα των συγκεκριμένων περιοχών, θα μπορούσαν να πουν κάτι. Διαφορετικά κανείς.

Καλά όλα αυτά θα πει κάποιος. Όμως στην συγκεκριμένη περίπτωση, όλο και κάποιοι θα απάντησαν για το τι συμβαίνει στην αλήθεια. Πράγματι. Στο twitter πολλοί άνθρωποι, κυρίως Έλληνες, διαμαρτυρήθηκαν για αυτή την διασύνδεση και την έμμεση επιχείρηση αποσιώπησης για το ποιος ήταν αυτός ο αρχαίος πολιτισμός.
Επίσης, πολλοί άνθρωποι βρήκαν την ευκαιρία να ξεσπαθώσουν ενάντια στις Τουρκικές επιχειρήσεις στην Συρία.
Όμως η επικοινωνιακή δύναμη του «Go Turkey για να γνωρίσετε αρχαίους πολιτισμούς», είναι τόσο ισχυρή, που στην πλειοψηφία των ανθρώπων, ειδικά των γενιών που μεγάλωσαν έχοντας τα social media, ως πρωταρχικό μέσο αναφοράς και ενημέρωσης, το μήνυμα είναι ένα. Η Τουρκία είναι μία χώρα με πλούσιο πολιτισμό από την αρχαιότητα.
Σκεφθείτε επίσης, ότι το μήνυμα αυτό με την δύναμη της διαφήμισης το βλέπουν εκατομμύρια άνθρωποι – ή πιο συγκεκριμένα εκατομμύρια Views.

Ο Γκαίμπελς είχε πει την γνωστή φράση, πες πες όλο και κάτι θα μείνει.
Η εποχή μας διακρίνεται για τις  τεράστιες τεχνολογικές δυνατότητες στον τομέα της επικοινωνίας. Τα νέα διαδίδονται με αστρονομική ταχύτητα από το ένα άκρο του πλανήτη στο άλλο.  Οι ιδέες μοιράζονται στο παγκόσμιο κοινό στην βάση μίας ανοικτής επικοινωνίας κατά κανόνα και το κυριότερο, δεν περιγράφονται με βάση το απλό κείμενο. Αναπτύσσονται κυρίως με την εικόνα και το βίντεο. Διαχέονται δε στις συνειδήσεις των ανθρώπων σχεδόν ακαριαία, με την βοήθεια όλων των αλληλεπιδραστικών εργαλείων που παρέχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η ίδια η προπαγάνδα έχει περάσει σε άλλες διαστάσεις. Σκεφτείτε τι μηχανισμοί ψευδών ειδήσεων έχουν κατά καιρούς αποκαλυφθεί. Ας θυμηθούμε ακόμα πόσα και πόσα έχουν γραφτεί για την Cambridge Analytical, σχετικά με τον τρόπο που συγκέντρωνε, ανέλυε και διοχέτευε τα προσωπικά μας στοιχεία. Σήμερα λοιπόν, με την κατάλληλη στρατηγική και με την βοήθεια όλων αυτών των αλγορίθμων που κάνουν πολυδιάστατες αναλύσεις , μπορεί κανείς να πετύχει ασύγκριτα περισσότερα από όσα μπορούσε να φανταστεί ποτέ ο  Γκαίμπελς.

Ας ξαναγυρίσουμε λοιπόν στο θέμα μας. Εντάξει, θα μου πείτε ισχύουν όλα αυτά. Όμως το να ισχυριστούμε ότι μία απλή διαδικτυακή διαφημιστική καμπάνια μπορεί οδηγήσει στην παραχάραξη  της ιστορίας εξακολουθεί να είναι μία υπερβολή .
Ας δώσω λοιπόν ένα ακόμη πολύ κοντινό παράδειγμα, του οποίου η εξέλιξη και το τελικό του αποτέλεσμα, δεν χρησιμοποίησε καν αυτά τα εξελιγμένα μέσα και όμως πέτυχε ακριβώς αυτό τον σκοπό.
Αν λοιπόν κάποιος πριν 50 χρόνια μας έλεγε ότι το 2019 όλος ο πλανήτης θα θεωρούσε ως Μακεδονία, αυτό που εμείς εθελοτυφλώντας ονομάζαμε Σκόπια, θα τον λέγαμε τουλάχιστον γραφικό.

Ο εφησυχασμός και υποτίμηση αρχικά, οδήγησαν τα πράγματα σε μία κατεύθυνση που σήμερα μας πληγώνει όλους. Τουλάχιστον συναισθηματικά.

Δεν λέω ότι η περίπτωση αυτή είναι ίδια. Όμως το να αφήνεις τέτοιες καταστάσεις αναπάντητες είναι τεράστιο λάθος.  Η δημιουργία μίας άλλης ιστορικής απεικόνισης στην συνείδηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης, δημιουργεί τεράστιους κινδύνους στο μέλλον.

Νομίζω ότι έφτασε η στιγμή να δούμε πολύ σοβαρά την δημιουργία μίας κεντρικής ψηφιακής επικοινωνιακής στρατηγικής μας . Όχι μόνο για την απαραίτητη παρουσία μας ως κράτους στα δίκτυα αυτά, αλλά και για την προάσπιση θεμάτων που ακουμπούν την περηφάνεια και την αξιοπρέπεια μας, όπως η Ιστορία μας.

Οι ηγέτες και οι κυβερνήτες μας έχουν στρατιές συμβούλων, που υποτίθεται γνωρίζουν τα κατάλληλα εργαλεία και τις τεχνικές για να χτίσουν αυτή την ψηφιακή μας υπόσταση. Τα χρησιμοποιούν εξάλλου για την  προσωπική τους επικοινωνιακή παρουσία καθημερινά. Ας τα αξιοποιήσουμε και για την πατρίδα μας.

Δεν είμαι από αυτούς που πιστεύουν σε μία στείρα Εθνικοφροσύνη, που στόχο έχει να μας περιχαρακώσει σε στενά όρια. Ζούμε σε ένα ανοικτό κόσμο, με άπειρες δυνατότητες επικοινωνίας, είτε μας αρέσει, είτε όχι. Είμαστε, ή θα έπρεπε να είμαστε πολίτες αυτού του κόσμου. Μην ξεχνάμε πως τις 4 τελευταίες δεκαετίες είμαστε ήδη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κρατών.
Όλα αυτά όμως δεν μας απαγορεύουν να μας διακρίνει η φιλοπατρία. Δεν μας απαγορεύουν να κουβαλάμε και να αναδεικνύουμε αυτά που είναι τα προτερήματα μας και η ιδιοσυγκρασίας μας ως Ελλήνων. Για αυτό την ιστορία μας δεν πρέπει να την ‘χαρίζουμε’ σε κανένα. Είναι μέρος της υπόστασης μας.

Με την ευκαιρία, ας ξανασκεφτούμε  πως μαθαίνουμε την Ιστορία μας στα σχολεία. Δυστυχώς γίνεται με τρόπο μηχανιστικό, με αποτέλεσμα να μην μαθαίνουμε σχεδόν ποτέ γιατί οδηγηθήκαμε στην μία κατάσταση και όχι σε μία άλλη. Μας αρκεί να ξέρουμε ότι η Χ συνθήκη έγινε την 30/11/1893 και να καλλιεργούμε μία άσκοπη απομνημόνευση, με τελικό αποτέλεσμα να μισούμε το μάθημα και να μην γνωρίζουμε καν τι γιορτάζουμε στις 28 Οκτωβρίου.

Ας οργανωθούμε λοιπόν λίγο περισσότερο. Τα Υπουργεία εξωτερικών, τουρισμού, πολιτισμού και παιδείας ας συνεργαστούν. Ας υλοποιήσουν δράσεις  ψηφιακής επικοινωνίας. Πρέπει να θυμίζουμε διαρκώς στην παγκόσμια κοινότητα τι ακριβώς έχει συμβεί σε αυτή την  γωνιά του κόσμου. Υπάρχουν ειρηνικοί τρόποι έξυπνων απαντήσεων. Ας τις δώσουμε ο καθένας μόνος αλλά και συνολικά ως Έλληνες.

Ας πάρουμε και ένα μικρό μάθημα από τον γείτονα, πως αξιοποιεί τις εταιρίες του τόπου του για να προάγει τους στόχους του.  Έχουμε και εμείς εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους χώρους με πολύ μεγάλη επιτυχία.
Όπως έχουμε και ανθρώπους με ξεχωριστή αίγλη που μπορούμε να πάρουμε λίγη από την αύρα τους για την προβολή μας.

Μέρος της ψηφιακής στρατηγικής πολλών μεγάλων brands βασίζεται στο να ακολουθούν έξυπνα τον ανταγωνισμό τους και να χτίζουν την δική τους εικόνα, επάνω στην  προσπάθεια και στο αποτέλεσμα του ανταγωνιστή τους. Οι γείτονες το προσπαθούν σκληρά.

Εμείς ούτε καν αυτό χρειαζόμαστε. Η Ιστορία μας μιλάει από μόνη της. Αρκεί να την προβάλουμε σωστά παντού.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ